Egron Sellif Lundgren, född 18 december 1815 i Stockholm, död 16 december 1875 i Stockholm var en svensk konstnär och författare. Hans lite egendomliga förnamn är givet av en omtänksam fader som önskade sin lille nyfödde ett rofyllt liv, eg-ron.
Egron Lundgren kan betecknas som den svenska akvarellkonstens fader. Han började först som oljemålare där han utförde genremålningar och historiska framställningar i tidens anda. Under sina många resor till Italien, Spanien och Indien fann han dock sitt rätta uttrycksmedel i akvarellen vars teknik han utvecklade till ett mästerskap. Han bosatte sig i mitten av 1850-talet i London där han hade stora framgångar som porträttmålare.
Med London som utgångspunkt företog han sedan ytterligare resor både till Italien och Spanien men även till Egypten och Indien. Hans reportagemålningar från sepoyupproret i Indien anses utgöra en av höjdpunkterna i hans produktion.
Hans akvarellteknik utvecklades med åren till en snabb, upplöst teknik i rena, klara färger och lätt penselföring.
England med sina dimhöljda öar kom till fullt uttryck i arbetena från hans många resor.
Sina sista år tillbringade Egron Lundgren i Stockholm men också därifrån fortsatte han sitt resande. Mest känd för en sentida publik har han blivit genom sina brev och dagboksanteckningar, utgivna under titeln En målares anteckningar 1 - 2
Egron Lundgrens väg i Södra Ängby, Stockholm är uppkallad efter Egron Lundgren. Related Paintings of egron lundgren :. | Sunlit forest path | Forever is no longer | Eldsvada wide Hogbergsgatan | The Circus | Tunislandschaft mit sitzendem Araber | Related Artists:
Gustave Le GrayFrench Photographer, 1820-1884,French photographer, painter and teacher. He studied painting with Paul Delaroche until 1843. A study trip to Switzerland and Italy, financed by his parents, followed, but it was cut short by an untimely marriage in 1844, his sudden return to his family's home and the subsequent birth of two children in 1845 and 1846. Skilled in painting as an experimenter with pigments, he was attracted to the experimental side of the new paper negative processes available in France after 1847 and plunged into photography, probably to finance the burdens of the family life newly thrust upon him. His treatise, Trait? pratique de photographie sur papier et sur verre (1850), outlined his own variant of the dry waxed paper negative process using thinner paper, as well as a recipe for collodion on glass negatives rivalling that of the English inventor Frederick Scott Archer (see PHOTOGRAPHY,
Georg Flegel1566-1638
Georg Flegel Location
German painter. He was the son of a shoemaker, and not being a Roman Catholic, probably moved to Vienna after 1580, when the Counter-Reformation began to take effect in Olmetz. In Vienna he became the assistant of Lucas van Valckenborch I, whom he subsequently followed to Frankfurt, then an important centre for art dealing and publishing. He filled in staffage in van Valckenborch pictures of the seasons and portraits, inserting fruit, table utensils and flowers as still-life set pieces. His faithful reproduction of flowers and fruit drew on watercolours by Derer, still-life painters from the Netherlands living in Frankfurt, and botanical and zoological illustrations by Joris Hoefnagel, Pieter van der Borcht IV and Carolus Clusius (1525-1609) then being published in Frankfurt.
Barnaba Da Modenaactive in Genoa and Pisa 1361-1383
was an Italian painter of the mid-14th century Lombardy. There is a painting by him in the church of San Francesco in Alba. A Virgin and Child once in Frankfort, was painted in a Byzantine style and is currently located at the Museum of Fine Arts in Boston,